Ollonborren

Ollonborren

torsdag 2 augusti 2012

Ollonborren proudly present 6 olika typer av hallonplockare samt deras tekniker.

Nu har hallonen varit mogna ett dag och det blir bara mer och mer för varje dag. Vi har haft turen att ha människor i vår närhet som gärna kommer och plockar. Och det behövs för det är så himla mycket! Vi har också haft turen att studera hur det här med hallonplockning går till. Det finns 6 olika typer med olika tekniker (än så länge!) och här kommer de:

1. Plocka först, rensa sen.
Det här är den vanligaste tekniken. Man tar med sig en stor bunke ut i hallonlandet. Plockar de hallon som ser fina ut. Man plockar ganska mycket på kort tid. Troligtvis blir skörden även efter rensning ganska stor. En av de bättre teknikerna (också säkert därför den är den vanligaste). Den här tekniken ses hos vana hallonplockare.

2. Två-bunkaren.
Den här tekniken påminner mycket om den första men här har man avancerat och har två bunkar med sig ut i hallonlandet. Den ena fylls med fina hallon och den andra fylls med lite mindre fina och eventuellt de med mask i. Den ena bunken blir alltså finhallon och den andra blir förmodligen saft. Mest vanligt bland mammor.

3. Perfektionisten alias jag är skiträdd för mask och allt annat som verkar otäckt.
Här tar man med sig en liten väldiskad plastlåda i alldeles lagom portionsstorlek. Plockar bara de allra finaste röda hallonen och lägger varsamt ner de i den lilla plastlådan. Man plockar bara ett hallon i taget och synar det noga både på utsidan och insidan. Finns det minsta lilla mask eller minsta lilla brunhet i kanten kastas dessa långt bort, helst till grannkommunen. När lådan är lagom full (absolut inte fylld ända upp då detta kan mosa ett av dina kära hallon!) så ställer du in dessa på en fin rad i frysen. Pluspoäng blir det självklart om du styckfryser dem på en plåt... Detta är en teknik som jag själv behärskar och man kan väl säga att den är ganska tidsödande och med mycket liten skörd.

4. Ätaren.
Det kan gå till som så att man äter två hallon, lägger ett i bunken. Eller mer vanligt, äter fem hallon lägger eventuellt det sjätte hallonet i bunken om det inte ser för gott ut för då åker det in i munnen det också. Den här tekniken ger ingen vidare skörd men är definitivt den som ger mest livsnjutning!

5. Jag ska koka saft
Här går man all-in för att plocka varenda hallon som är rött. Lagom rött eller mörkrött spelar ingen roll. Lite blad, gräs eller mask spelar ingen roll. Allt ska ju kokas, silas och skummas. Man kan plocka en hel näve hallon på en gång och dänga ner i bunken. Mosas de spelar det ingen roll! Dock måste man ändå ägna en tanke åt masken som med denna teknik går en säker död till mötes i en kokande kastrull. Eller så kan man tycka att det är rätt åt dem och att de får lära sig om livet den hårda vägen. Det är helt hur man ser på saken. Den här tekniken testade jag så sent som alldeles nyss och jag måste säga att den är väldigt effektiv! Ojoj det går undan! Och saft som är så gött! Rekommenderas starkt som AVR4000 skulle ha sagt!

6. Vad håller människan på med?-tekniken
Det är nog ändå mest i den här kategorin jag hamnar. Den handlar inte så mycket om hallonplockning utan mer, hur tänkte du? Exempelvis rekommenderas det inte att tränga sig fram genom hallonsnår med vita byxor och ljusblå tröja..... Det blir lätt en himla massa fläckar.... Även jag-plockar-hallon-och-min-klänning-är-lite-kort-oj-där-blåste-det-till-och-alla-som-körde-förbi-såg-nog-min-rumpa är en metod jag också avråder ifrån....!

Jag ska koka saft!
  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar